Quincy Jones

Quincy Jones är en av mina sköthästar.

Namn: Quincy Jones
Smeknamn: Quincy / Quins
Född: 1993
Ras: Varmblodig Travare
Härstämning: Amerikansk
Färg: Brun
Frysmärkning: 533704
Spruingit in: 341 500 Kr
Rekordtid: 1.14,1a och 1.15,7v
Vinster: 8
Andraplatser: 4
Tredjeplatser: 9
e. Little Devil
u. Alfie Bell
ue. Earl's Mr Bell

Vill ni se längre stamtavla tryck på länken
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?type=pedigree&proNeededForSearch=true&breed=warm&trotter=136543&showdepth=5
den är inställd på 5 gen men de finns 8 gen :)


Övrig Info:

QJ som jag forkortar han här på bloggen är en underbar häst o gör presis vad som helst för sin ryttare när han väll fått tillit. Hans ägare köpte han för 1500 kr vilket är sjukt billigt för denhär underbara hästen! Det har inte vart några fel på han under dom år hon haft han o hon köpte han när han va 12 år. När Jenny som är hans ägare vart nära på att ramla av så har han alltid försökt förhindra det, en gång tryckte han upp henne i en buske o en annan gång så gjorde han något med benen när han travade. Efter det så vart han halt. När han bockade med mig på ryggen för att de va vår o han fick trava riktigt fort på gärdet så kollade han så att jag satt kvar. Han är verkligen underbar! Tyvär har han råkat ut för hemska saker. Jenny köpte han av en gammal gubbe som verkligen älskade sinna hästar o verkta och skodde dom själv. Men eftersom han va gammal orkade han inte längre och va tvungen att sälja hästarna och QJ va hans favorit vilket jag verkligen kan förstå. Men iaf så hade han stållrötta och dåliga hovar. I ett annat stall han stod i där Jenny hyrde stallplats så trivdes han bra tills dom köpte en Shettis hingst och släpte dom i samma hage och Quincy som va ledare började ju bråka med hingsten. QJ är ju själv sent kastrerad och vart det när han va 8 år och har en avkomma. Så han fick gå ensam i en hage och andra trodde att han va farlig. Men han va ju bara missförstod den stakarn. Så har han haft hemska skötare. Jag vet inte om det va i samma stall. Men Han hade villat en längre tid och Jenny sa det och berättade att dom va tvugna att ta det lugnt med han i början. Men de fattade ju inte dom. Så dom travade på asfalt och han hade inga skor, han vart halt men dom fortsatte att rida han och han har ju tävlat i trav och lärt sig att man inte år galoppera. Men dom försökte slå fram han i galopp!. Dom ändrade fodret och gjorde andra hemska saker. Och Jenny viste inte om dethär alls! Hon fick höra det genom andra som ahde sett det. Eftersom dom travade på assfalt med en halt häst så svullnade hela bakbenen och han va tvungen att villa i minst 3 månader. Så flyttade Jenny han dit han står nu och det gjorde hon hösten 2010. När han hade vilat i 4 månader sa hon till mig att hon ville ha min hjälp att sätta igång han efter vilan. Hon va gravid då och ville inte rida hästen då. Eftersom hästen inte ska ha för mycket vikt efter en sån lång vila. Så hon frågade mig. I början så longerade hon i ca 10 min när jag red sen så kopplade vi bort longerlinan.

Quincy är en underbar häst som verkligen gör vad som helst för sin ryttare när dom känner varandra och så. Tyvär är han svår att hålla i hullet på vintern fast han får dubelt med mat och går med täcke osv.

Jag och Quincy sommaren 2011






Vad finns det att inte älska hoss denna häst?






Sofies signatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0