QJ's bettlösa tränns

Postat av klara:

vad är dett för bettlöst tränns du har? är det hackmore? och hur fungerar det? hur går quinsy med det?


svar:

det är inte ett hackmore. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. men om du tar i högertygel då trycker det mot vänser sida och hästen svänger åt höger.

Det är köpt på hööks och jenny köpte det av en kompis

dehär är hööks förklaring av trännset

Tygeltagen verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet. När man svänger pressas sidostycket mot huvudet och hästen flyttar sig ifrån trycket. Hästen slipper tryck över nosryggen och mulen.

Quincy går ganska bra med det. men han går lättare i form med bett. En sak som jag inte gillar med trännset är att sidostyckerna inte sitter fast och ''glider'' lite och kan liga mot ögat. Förutom det så gillar jag trännset och det är inte lika skrpt som t.ex hackmore :) Men det är ju ryttarens hans som avgör hur skarpt trännset blir :D










Sen så vill man ju se bilder när QJ har trännset på sig för att han är mycket finnare och sötare än den hästen ;)



Trännset har välldigt långa tyglar eftersom att man spänner dom inte derekt i trännset.







Sofies signatur.

Kommentarer
Postat av: Klara

tack försvaret :) kan inte ní ha frågestund igen? de finns så många frågor jag vill ställa!

2011-08-19 @ 14:05:27
Postat av: Lisa

ja kan ni inte ha frågestund?

2011-08-19 @ 14:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0