Quincy i tisdags

Igår hann jag inte skriva om stallet så jag gör det nu.

Först så ville han inte bli fångad men sen så gick det bra. Jag red på gärdet och tänkte jobba på hanns form och lite på min egna ridning men mest hans form. Han behöver få mera muskler. Samma muskel som jag och jenny försökte bygga upp efter hans vila.

Jag började med att skritta lite i båda varven på lång tygel i mitt fina lilla spår på gärdet. Sen så började jag jobba han i skriten och det gick riktigt bra. Han började gå i form och jag kännde hur han jobbade med ryggen och lyfte bakbenen ordentligt. Så bra har han inte gått på riktigt länge och det har vart när Jenny vart men och hållt nästan som en liten lektion. Så jag är välldigt nöjd med han.

I traven så trännade jag på att öka och minska. Jag minskade på kortsidorna och ökade på långsidorna. Även där gick det bra i båda varven efter ett tag när han fattade vad han skulle göra. Sen testade jag att ha minskad trav ett helt varv o då gick han nästan ner på tygel! O började jobba lite med ryggen! Då vart jag stolt över oss båda. Innan vi red upp till stallet så fick han trava riktigt fort rakt fram upp för en backe då vart han verkligen skitglad och de va ett sätt att beröma han förutom alla gånger jag sa ''bra'' och klappade han på halsen ;)

Sen tog jag grusvägen hem genom skogen så han skulle få skritta av på annat underlag. Det är bra att variera underlag för både hovar och senor. Helst i samma pass så varför inte skritta på grusvägen?

När vi va uppe i stallet så va han svettig där sadeln hade legat och lite varm på halsen (han svettades där medans jag red). Egentligen skulle någ många bara svampa av hästen elr bra borsta för han va inte mycket svettig men bara för att tränna med vattenslangen så spolade jag han. Inte bara på ryggen och halsen utan ben, rumpa ja till o med huvud. Han har blivit jätte duktig och det har tagit en sommar för mig att tränna med vattenslangen så det kan ta tid. Sen så kom jag på att jag hade glömt att blöta lucen (stavas :S). Så de låg i blöt medans jag spolade han. Jag använde kokat vatten så de skulle gå fortare. Sen så fixade jag hans mat och skrapade av han. När han fick maten så vart han riktigt nöjd sen som priken över i så fick han så och beta lös medans jag maserade han med massage borsten och borstade han ordentilg i solen. Ibland så kollade han upp på mig med sin stora ögon och jag smälter som smör ;)






Han är för fin <3



MAT!  ;)



Sen kopplade jag bort grimskaaftet för de ramlade bara ner hela tiden


Det va vad jag gjorde i stallet med Quincy i tisdags :)


Sofies signatur.


Kommentarer
Postat av: Maja

vad kul att det gick bra med han och att han gick så pass bra. Du borde ha bilder till varge ridpass. Fast du kanske är ensam i stallet? Då kan de bli lite svårt för Pärla kan ju inte ta bilder på dig och Quincy ;) hehe

2011-08-17 @ 20:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0